דילוג לתוכן הראשי

פסיכואנליזה בפעולה

פסיכואנליזה בפעולה החלה כהתארגנות ספונטנית של אנליטיקאים בחברה הפסיכואנליטית למחאה מול בית מעצר הקישון בתגובה למעצרם של עופר ואיתי דורון, אמיר שדה ואיתי יפה. הדברים שנישאו בחנו את המעצר והאופן בו טופלו העצורים על ידי המשטרה והפרקליטות בראיה פסיכואנליטית עכשווית. נוסף לכך שולבו בדברים שנישאו מול בית המעצר שירים אותם ביצעה הילה כהן-אלעזר, בעצמה אנליטיקאית בחברה. מתוך תחושת דחיפות גדולה יזמו חברי צוות 'פסיכואנליזה בפעולה' – רבקה יצחק-חורש, רוית פרנקל-נוטקביץ ואמנון אייל - אירועי מחאה בעלי אופי דומה, כולם יוחדו למאבק להשבתם המיידית של כל החטופים מעזה. באירועים אלה, שנערכו מול הכנסת ובכיכר החטופים, נשאו דברים אנליטיקאים רבים מהחברה הפסיכואנליטית והם תרמו לכתיבת גילוי דעת של החברה הפסיכואנליטית הקורא להשבת החטופים. גם באירועים אלה שולבו קטעי שירה אותם ביצעה הילה כהן-אלעזר וזמרים צעירים מה"עוטף". ניתן לקרוא את הדברים שנישאו בכל אירוע ולצפות בסרטונים שתיעדו אותם בלחיצה על 'אירועים' ובחירת האירוע הרלוונטי. ניתן גם לחפש לפי שם הדובר או ההרצאה.   נמשיך להאבק להשבת החט...

חגיגת המוות / ד״ר יהודה פרנקל

"אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם"
(זכריה, ח׳, ט״ז)
עם פרוץ שנת השבעים ותשע למדינה, אנו חיים תודעה חדשה המשתלטת על השיח הציבורי בבית המחוקקים, בממשלה ובציבור. אם היינו עדים עד עתה למתח בין שני הקטבים המאפיינים את המדינה, יהודית ודמוקרטית, אנו חיים עתה בקוטב חדש: מדינת צמאי הדם והנקם.
אין שום דבר דמוקרטי או יהודי בחדוות הטלת עונש מוות דיפרנציאלי החל רק על בני דת אחת הרוצחים בני דת אחרת. אין שום מקורות במסורת היהודית או בתרבות הדמוקרטית בהם פותחים בקבוקי שמפנייה במליאת בית המחוקקים לרגל חקיקת חוק זה. סיכת התליינים הנענדת בדש חליפתם של שרים ומחוקקים הנה ניצן של תרבות חדשה וזרה: תרבות הדם והנקם. חגיגת העוועים של וצהלות השמחה של הקדימון לגרדומים שייכת לתרבויות של גלדיאטורים ופולחן מוות.
יתרה מכך, פרעות מכוונות באוכלוסיות אזרחיות הכוללות בתוכם את מגוון הזוועות האנושיות : רצח, פגיעה מינית, פציעות, אלות מתנפצות על איברים, שריפת בתים מסגדים ומכוניות, גניבה ושריפת עדרי צאן, עקירת עצים ומטעים - מהוות ביטוי של תרבות זרה הצומחת ועולה במדינה היהודית-דמוקרטית.
זו אינה תרבות - זו התפרקות וקריסת התרבות. אנו חיים במומנט בו דחף המוות וייצר ההרס חוגגים את שחרורם מנבכי הנפש האנושית לחגיגה של דם ואש. אמור מעתה: לא עוד זיקוקים כסובלימציה של האש אלא כפרים בוערים כמימושה המלא. לא עוד מטחי כבוד לזכר הנופלים כהחסרת פעימת הלב כזיכרון לליבו של רע שנדם, כי אם ירי ולתוך חלונות פלסטיניים כחגיגת נקם קמאית בחסרי ישע. לא עוד ענישה כמרתיעה, כמשלמת גמול , כביטוי של עשיית צדק, כי אם גרדום בכיכרה של עיר המספק את תאוות הנקם ושלהוב יצרי המוות של ההמון ומנהיגיו.
ההיסטוריה האנושית ופסיכולוגיית המעמקים מעידים כי ווקטור זה הנו חד כיווני. אין ממנו חזרה. הדרך האלימה שוטפת את החברה בנחלי דם, רשע וזוועה. שמא יתחלף לו ההמנון: לא עוד "כל עוד בלבב פנימה, נפש יהודי הומיה" כי אם "כל עוד בלבב נקמה, נפש יהודי חדלה".
אנו צריכים להתאחד, לעצור, לשכב על הכביש מול בולדוזר דורסני זה. שמא באופן לא מודע ההמנון המחריד של מבקשי נפשנו הקורא להשמדת מדינה היהודית "בדם ואש נפדה את פלסטין" מתגשם באופן עמוק בהפיכתו להמנון של המדינה אותה כה אהבנו: דם ואש, סיכת התליינים ופורעי הגבעות.
ואם לא נעצור זאת עכשיו, קיומנו המוסרי יחרב ובעקבותיו גם קיומנו הלאומי.
"ציון המשפט תפדה ושביה בצדקה"
(ישעיהו א׳ כ״ז)